AYAH


tak tahula kenapa harini tiba tiba nak buat cerita pasal ayah.. teringat saat saat bersama ayah... selalu rasa ayah adalah ayah yang cukup sempurna buat aku.. 


  • dulu kalau malam malam terberak dalam seluar, ayah yang bawa pergi tandas.. ayah yang cuci taik dalam seluar.. even masatu dah besar dah pon.. dah boleh pergi tandas sendiri.. tapi sebab takut berak je dalam seluar. 
  • kalau termuntah mak mesti marah marah.. tapi tidak buat ayah.. ayah diam dan bersihkan muntah aku tanpa rasa geli...
  • kalau demam, ayah yang akan beria paksa makan ubat.. teringat dulu aku tak suka makan ubat pil sebab pahit.. ayah geram ajar aku makan ubat, sampai ayah gigit panadol tu.. padahal pahit.. tapi ayah sanggup buat semua tu demi nak tunjuk kat aku ubat tu sedap kalau tergigit.. 
  • ayah yang akan bangun bawa aku pergi dapur kalau terdengar suara aku batuk batuk masa tidur,
  • ayah yang akan potong kuku aku
  • ayah yang mandikan aku
  • ayah yang akan ikat rambut aku sebelum pergi sekolah
  • ayah jaga masa tidur sampai aku tertidur
  • ayah yang ajar matematik sampai nangis nangis. 


bila dah besar pun .. 

  • nak duit minta ayah
  • nak makan minta ayah
  • nak pergi mana mana minta ayah
  • ada masalah cerita dekat ayah
  • semua nak minta ayah
aku takut... kalau suatu hari nanti aku hidup tanpa ayah.. sebab tu aku selalu berdoa.. aku minta pada Allah .. supaya Allah tak ambil ayah dari aku.. ambilnya nyawa aku dulu sebelum nyawa nyawa orang yang aku sayang.. aku selalu mengharapkan semua tu... sebab aku tak sanggup rasa kehilangan .. 

No comments:

Post a Comment