LESEN MEMANDU AREA SHAH ALAM



akhirnyaaa aku berjaya mendapatkan benda yang sepatutnya dari dulu lagi aku boleh dapat !

sebab apa ?
sebab orang lain aku kena hadapi ini semua dengan hati yang sungguh tidak rela.

sebenarnya lepas je habis SPM, ayah terus suruh aku buat lesen kereta. So aku dengan mak pon pergilah cari mana mana cawangan terdekat di shah alam masatu . Dan akhirnya aku jumpa dengan sorang makcik ni. Kita panggil dia makcik A la eh. Nak dijadikan cerita makcik ni kerja sama sama dengan laki dia iaitu pakcik B.

Apa yang aku perasan makcik A ni uruskan transport aku manakala pakcik B ajar aku bawa kereta.

So, aku pon dah berjaya mendapatkan Lesen P aku pada umur aku 18 tahun.
Bukan senang masatu nak dapat sebab aku ambil JPJ 2 kali masatu akibat gagal di tiga penjuru.
So lepas aku lulus tu si makcik A ni minta aku gambar untuk dia buat lesen P aku . So aku pon pergilah ofis dia bersama-sama ayip menghantar gambar aku.

masatu aku dah start busy belajar and posting luar negeri bagai . ecehhhh .
jadi aku pon fikir si makcik A ni dah proses lesen kereta aku memandangkan semua benda aku dah bagi dekat dia.

aku busy dan busy sampai aku tak hirau lesen kereta aku memandangkan aku pon tak guna kereta dan memang tak minat nak bawa kereta makanya aku pon biarkan dulu. aku fikir positif mungkin nak buat lesen P tu lama.

setahun aku diam , aku call makcik A menanyakan soal lesen P aku bagaimana. makcik A tu cakap lesen P aku masih dalam keadaan baik . belum tamat lagi.

maka aku dengan tanpa perasaan curiga mengiyakan makcik A tu . memandangkan aku rasa dia lebih berpengalaman dari aku.

dan aku pon melalui saat saat busy aku uruskan diploma aku....

sampai masa aku tak sedap hati , aku call makcik A sekali lagi , then tetiba dia dalam keadaan gelabah berkata "ok nanti akak datang rumah awak ye, nak ambil gambar, lesen awk belum tamat, hidup lagi"

dan aku pon tunggu .. tunggu .. tunggu .. dan tunggu ..

lepastu aku bengang dan semakin gelisah .

makanya aku pon call la makcik A ni. dan makcik A ni seolah olah berlakon yang dia hilang no aku. dan tetiba terus nak datang rumah aku malam tu juga.

aku pon bersedia.

dia datang bersama si pakcik B, dan yang sedihnya makcik A taknak keluar daripada kereta langsung. Pakcik B kata lesen P aku telah tamat tempoh lebih daripada 2 tahun . Macamni tau , actually makcik A ni tak buat langsung lesen P  aku ni. aku hanya ada kertas jpj yang membuktikan aku lulus sahaja.

yang paling sakit si pakcik A hentam aku begini
"kan bini saya dah suruh awak hantar gambar , awak yang tak hantar2 lebih 2 tahun, so macam mana saya nak proses lesen P awak? then bini saya pon dah call banyak kali awak tapi awak tak angkat2"

aku pandang muka makcik A dalam kereta dengan penuh muka blur dan tanda tanya tapi makcik A muka confident mengiyakan laki dia dan taknak keluar kereta.

aku pulak masatu takde backup. aku takut ah bila pakcik A hentam aku sebegitu. Then makcik A suruh aku pergi pejabat JPJ bawa kertas yg bukti aku lulus untuk buat permohonan buat lesen P. Makcik A suruh aku tipu orang JPJ yang aku belajar luar negara tak sempat nak settle.

Then esoknya aku pergi bersama akak aku, then aku tunjuk segala bukti yang aku dah lulus jpj tapi aku tak dapat lesen P. Then aku kena hentam dengan orang JPJ pulak. Sebabnya memang salah aku , dan yang paling sakitnya aku hanya lewat 9 hari. kalau aku datang lebih awal aku selamat sebab tak sampai 2 tahun pon.

aku lagilah bengang bila dia cakap aku hanya lewat 9 hari. sebab aku dah contact makcik A tu lebih awal cuma dia je buat endah tak endah.

Balik rumah aku msg makcik A. Aku luahkan segala kekecawaan aku kat dia. Beb, rm1200 wei terbang macamtu je. Pakai duit bapak aku lak tu . apa aku nak jawab dengan bapak aku ??

Lepastu makcik A pon macam dah sedar kesilapan dia. Dia ajak aku rasuah lak. Dia minta aku rm300 untuk aku settle dapat lesen P. Tapi aku kena bayar rm300 then kena buat balik ujian JPJ.

gila kau ?????
aku tolak mentahmentah lalu aku terus block makcik A.

Ambil masa juga la aku nak explain dekat ayah . aku takut namatey. Masa aku sem3 baru aku bagitahu. Tu pon time aku takde kat rumah . aku posting kat KL.
and cuba teka apa tindakan ayah aku ??

dia merajok gila babi. dia tak reply msg aku. Then dia marah akak aku sebab merahsiakan hal ni. aku balik rumah ayah tak tegur aku langsung wei.

masatu aku rasa macam ayah tak boleh tengok muka aku. kalau tak nanti dia nak menyirap je.. aku pon apa lagi aku terperap je la dalam bilik tak kuar2. Dan akhirnya ayah yang pujuk aku. bukan aku yang pujuk dia HAHAHAH

lepas je aku tamat belajar, ayah cepat2 suruh aku buat lesen kereta.
kali ni aku nak buat dengan orang lain. aku taknak sejarah berulang kembali.
dahlah buat dengan Pakcik A macam musibat.
ada ke patut pakcik A tu ajar aku lebih kurang je. aku dahlah tak reti bawa langsung , dia ajar gitu2 pastu dia blah. kwajakk betul .

so kali ni aku memang google betul betul, sampailah aku terjumpa satu link ni
http://www.lesenmemandu-shahalam.com/2013/06/harga-lesen.html

sebenarnya aku research banyak juga tapi encik halim ni yang paling murah aku dapat.
dan yang bestnya pendaftaran aku tak payah susah susah nak pergi ofis bagai. aku hanya tunggu dia datang depan rumah sahaja. so dia datang rumah lepak minum dengan ayah dulu. Then aku pun start la rutin balik .

bapaklah bosan nak dengar ceramah yang dah pernah dengar. 6jam woiiiii

macam biasa la pengangkutan pergi balik mmang dia yang hantar dan ambil aku . tapi sumpah dia bawa laju k. dia selalu ambil aku pakai bmw. memang tangan aku pon nak bersilat je dok sebelah dia. dia pun suka gelakkan aku sebab penakot.

sangat best dia ajar dekat litar dan jalan sebab dia tak pernah tinggalkan aku. dia ajar penuh kesabaran walaupun kadang aku degil . bila suruh perlahan aku buat laju, bila suruh tukar gear pon kadang aku ego taknak tukar kahkahkah. bukan ego tapi bila kita kelam kabut kita jadi rasa tak sempat nak tukar HAHAHAH

and and and dia tak pernah biar aku tunggu lelama. tak sama macam si makcik A dan pakck B. kalau aku dah settle , nak kena tunggu 30min-1jam baru dorg hantar aku balik .

kalau encik halim , aku settle je dia terus hantar aku balik . cuma pernah sekali terkantoi dia lambat 5min rupanya dia tengah main dam dengan kawankawan dia. masatu dia tengah tunggu aku buat JPJ cubaan pertama.

kenapa mention cubaan pertama ? sebab mestilah kerana aku gagal HAHAHAH
aku gagal di bukit. haa ni nak cerita ni rasa terkilan tu

actually sebelum nak buat JPJ aku telah tambah lagi satu kelas extra. sebenarnya kalau nak tambah kena bayar rm80 tapi encik halim bagi diskaun dekat aku.

lepastu, bukan takat tu je, dia siap bagi lagi extra pagi tu selama 1jam aku buat dalam litar sebelum nak pergi JPJ. baik hati betul encik halim ni 

aku memang confident namatey kiranya masatu sebab extra kelas dah buat banyak .

tapi tapi tapi aku gagal sebab JPJ bodoh tu spoil mood aku .

aku dah naik bukit dah hon dah angkat tangan bagai tetiba dia marah sebab aku tak letak nombor dekat tepi cermin . alahai relax la. buat aku gelabah.

perempuan ni bila dah kena marah jadi sedih jadi macam nak emosi nak merajok nak nangis HAHAHAH

sebab emosi tak stabil aku , aku punya kaki dah gigil lalu tak boleh nak main clucth dan minyak dengan betul .

dan akhirnya kereta pun terundur HAHAHAH

bapak la sedih namatey kecewa dia lagi pedih dari putus cinta do sumpah

sebenarnya sebelum aku nak buat JPJ tu aku sibuk tanya budak2 yang repeat. aku tanya harga . masing2 berlainan , ada yang kena rm400,350 dan 300.

lepas aku dah gagal tu aku dah rasa sedih dah sebab pikir nak susahkan ayah aku mintak duit lagi. memang sedih la woii

lepastu aku pon msg encik halim yang aku gagal bukit dan encik halim kecewa . yela pagi tu aku boleh buat. lepastu aku mengadu la aku kena marah gan jpj tu sebabtu mood aku goyah HAHAH

aku beria tanya encik halim berapa aku kena bayar untuk buat jpj lagi sekali. tapi encik halim suruh aku fokus untuk jalan raya dulu .

so aku pon taknak fikir pasal duit, aku pon nak fokus kat jalan raya. then tetiba ada si anak keling muncul depan mata konon nak beri semangat.

alhamdulillah aku pass jalan raya. then selesai semua , enck halim pon nak hantar aku balik.
dalam kereta encik halim bagitahu yang aku cuma bayar rm200 sahaja sekali dengan extra kelas.

bapak baik do. orang lain bayar mahal lebih dari aku tak dapat extra kelas . aku dapat DUA KALI extra kelas. aish bertapa baiknya encik halim ni . aku terharu betul do.

lepastu dia tak abis2 nasihat aku supaya mental kena kuat . kalau jpj marah je buat bodoh.

then tibalah ujian jpj aku cubaan yang kedua .
alhamdulillah aku pass , yang penting no aku dah letak tepi cermin supaya JPJ tu tak kacau mood aku.

lepastu mak aku pon bagi encik halim buah tangan serta duit jajan dekat dia . dia pun menyengih malu malu HAHAH

yang paling bahagia aku pass adalah mak aku . serius . mak adalah mak yang paling bahagia kalau anak dia bahagia. cara riak wajah dan suara exited dia buat aku rasa nak buat kenduri 10 khemah.

bayangkan beb , hari rabu aku pass , hari jumaat aku terus dah dapat lesen P aku . kau bayangkan beb , secepat tu ? padahal aku takde nak kena bagi gambar lepas aku lulus tu pon sebab encik halim dah minta awal2 masa pendaftaran. bagus betul encik halim buat kerja.

bagi aku servis dia memang sangat best dan cepat .
sangat baik dan yang penting tak garang hehehehe

siapa nak buat lesen area shah alam boleh contact
Call/ Sms/ Whatapp : 0104434393, 012-731 3531, 03-5545 1531 - En. Halim

saya bagi 10/10 untuk servis encik halim !





3 comments:

  1. Nak tanya sekolah memandu tu kat mana?

    ReplyDelete
  2. sekolah memandu tu kat mana / berapa lama masa awak amik lesen ?

    ReplyDelete
  3. Hai sekolah memandu awak dekat mana ya..... Boleh bagi alamat tak ?

    ReplyDelete