KOLEJ SIME DARBY SEKSYEN 26 SHAH ALAM

Akhirnya tamat juga pembelajaran aku dekat sime darby ni.

Aku nak ceritakan pengalaman aku selepas SPM. Sebenarnya aku memang betul betul tersilap langkah dan aku memang menyesal tak terhingga. Kalau Tuhan boleh beri aku peluang untuk undur masa aku memang taknak masuk sime darby.

Lepas je aku dapat result SPM aku, mak ayah aku memang nak aku sambung belajar. dorang memang nak aku at least ada diploma.

Aku memang pening sangat masatu sebab aku taktahu apa yang aku minat dan apa yang aku mampu. Tapi demi menyedapkan hati mak ayah, aku ikutkan je untuk terus belajar.

Keputusan pertama aku adalah aku cuba untuk masuk form 6. Ayah pun semangat belikan aku semua barang sekolah baru habis dalam rm500. Mula mula kena orientasi dulu 2minggu. Dalam seminggu aku orientasi tu aku rasa macam down gila. Sebab aku mengadap orang yang sama. Orang yang aku tak suka. Cuma Aqilah je kawan yang ok masatu . Dan subjek form 6 semua subjek yang jenis kena banyak membaca dan banyak gila tugasan form 6. dahlah pakai baju sekolah dari pagi sampai petang. gila wei letih . undang2 ketat sama macam budak tingkatan yang lain.

Jadi aku saja je apply sime darby untuk aku keluar dari form 6.

dan aku dapat bidang fisioterapi. masatu bahagia sangat sebab takpayah nak pergi sekolah bagai.

tapi bila aku dah masuk sem 1 , ya Allah subjek dia susah nak mampos. dahlah semua subjek in english. note semua english and lecture mengajar pon speaking manjang. Bagi aku yang lemah dalam bahasa english ni aku jadi tertekan . aku memang faham apa yang lecture cakap , tapi untuk aku explain balik pakai mulut aku sendiri aku tak boleh .

punyalah stress dengan subjek yang susah susah dengan assigment yang berlambak2.

dan paling stress adalah aku fail semua subjek masa sem 1. aku cuma pass subjek yang assigment sahaja. masatu memang down gila. nak withdraw pun kena fikir dua kali sebab aku dah apply ptptn and ayah aku pon dah keluar duit untuk aku masa kolej ni. takkan aku nak kecewakan mak ayah aku lagi ? cukuplah aku keluar form6 , masuk orientasi 2 minggu je tapi mengade barang sekolah beli habis sampai nak rm500.

masa fail tu, aku diberi peluang untuk repeat paper. tak perlu repeat sem lagi . kalau 2 kali repeat tak pass juga baru kena repeat sem. tapi satu paper pon kena bayar wei.

masatu aku banyak kali bagitahu mak aku, aku nak berhenti. tapi aku nampak la muka kecewa mak aku . tak sama macam masa aku kata nak keluar f6 tu dia nampak ok lagi .

aku bagitahu ayah aku nak keluar pon , ayah tak setuju. ayah suruh aku usaha jangan berputus asa.

dan aku pon setuju untuk ambil repeat paper. aku study dengan lecture. aku study dalam bilik . dok dalam bilik seharian . lepastu ayah siap bagi hadiah teddy bear besaaaarrrr untuk aku . supaya aku semangat nak belajar.

alhamdulillah .. aku pass semua subjek masatu . masatu bersyukur sangat la dan bertekad taknak main main lagi untuk sem seterusnya.

bagi aku sime darby ni dia suka sembang sampah dengan student yang paling sampah adalah HOD physiotherapy. lecture physio semua ok, kecuali HOD.

duit banyak sangat terbang masuk kolej . belum campur hutang ptptn sebanyak lebih dari 45k kena bayar.

masalahnya balance pt kita dapat setiap sem pon tak sampai rm200.

dahlah banyak lagi benda nak kena bayar setiap bulan . sakit hati aku .

ayah aku memang jenis tak kisah pasal duit tapi aku memang jenis tak suka sangat minta minta duit even aku tahu ayah mampu.

belum cerita pasal nak praktikal lagi.
bayangkanlah eh start dari sem 2 sampai sem 6 kena praktikal dan yang paling sedihnya dia hantar kita dekat mana mana tempat yang dia suka dan kita kena settle sendiri pengangkutan dan tempat tinggal. pandai2lah kau hidup. sime darby hanya bagi kau tempat kau kena praktikal je, lain2 kau kena urus sendiri.

setakat ni aku pernah pergi
Columbia JOHOR BAHRU (2minggu) -sem 2
Rumah seri kenangan tanjung rambutan IPOH (2minggu) -sem 3
Institusi perubatan respiratori KUALA LUMPUR (5minggu) -sem 4
Hosp angkatan tentera tuanku mizan (5minggu) -sem 4
Pusat perubatan universiti malaya KUALA LUMPUR (10 minggu) -sem 5
Persatuan pemulihan sultan azlan shah IPOH (5minggu) -sem 6
NASAM PENANG (5minggu) -sem 6
Botanik KLANG SELANGOR (4minggu) -sem 6


semua tempat ni aku pergi aku kena pandai pandai cari pengangkutan dan juga tempat tinggal.
bayangkan  banyak gila nak keluar duit.
cuma last sem last tempat posting je aku dapat travel dari rumah je iaitu botanik klang.

sekarang dah habis pon nak kena buat majlis yang WAJIB buat tapi masing2 nak kena keluar duit . jahat betul sistem dorang ni sakit hati aku.

bila dah habis mestilah nak kena konvo.
rm600 total kena standby for konvo yang sehari tu .

mana nak pikir ptptn yang lebih 45k tu lagi.
pening pening pening

yang sedihnya aku tak minat langsung bidang fisio ni.
kalau kerja pon aku nak elak dari fisio sebenarnya.

itulah yang aku cakap memang menyesal.
memang kena fikir baik baik benda yang melibatkan masa depan ni.

No comments:

Post a Comment