benda paling nakal pernah buat dulu

ada ke budak dilahirkan kedalam dunia ni tak mempunyai sifat nakal walaupun sedikit ?
mesti ada punya walaupun secebis.

sementara ingatan aku ni masih ada tentang benda nakal2 buat dulu baik aku cerita sebelum aku lupa yang dulunya aku ni adalah budak yang nakal.

1. MENCURI.
Aku tak ingat masa ni umur aku berapa tapi maybe dalam darjah 1-3. Aku pernah curi duit 50sen mak dalam tabung mak sebab nak beli sengkuang jiran sebelah aku. sengkuang dia memang best sesangat dan aku memang betul betul nak beli sampailah aku mencuri duit syilling mak secara diamdiam.

Aku pernah juga curi duit ayah. Alasannya macam biasalah nak beli kopok eskem coklat. Tapi aku tak ingat jumlah aku curi duit ayah tu. Tapi bila dah besar ayah cakap "AYAH PERASAN TIME ANAK AYAH CURI DUIT AYAH" yela.. dulu hidup susah.. duit ayah pun bukan ada sangat, so kita akan ingat balance yang ada dalam purse kita bila duit kita tak seberapa. Tapi ayah tak pernah pulak nak bising2 duit dia kurang singgit ke apa . Mak tak perasan duit dia kurang 50sen pun sebab duit syiling dia banyak sangat , so dia tak boleh nak syak wasangka. HAHAHA

Selain daripada duit, aku juga pernah rembat majalah bintang kecil kawan aku. Haa masa ni aku ingat lagi aku darjah 2. Dia bawa majalah dia tu lebih dari 10 aku rasa. Memang banyak gila, kaya namatey budak ni aku rasa . HAHAHAH. Then sebab aku rasa majalah dia tu banyak sangat, so pemikiran tak berakal aku masatu pun pikir nak rembat la dalam 3-4 buah majalah dia. Tapi bila fikir balik, aku rasa dia memang nak bagi mmber dia kot ? Sebabnya dia bawa semua majalah dia lepastu dia letak camtu je bagi semua orang baca. Aku tengok ada je yang lain amik buku tu simpan terus dalam beg. So rasa rasa camne ? Dahlah aku tak ingat pun mmber mana yang aku ambil majalah dia ni . Tapi aku harap sangat dia bawa majalah banyak banyak tu pergi sekolah sebab nak sedekah kat kawankawan dia .

Curi benda orang yang kita kenal macam mak ayah boleh lagi nak minta maaf , siap boleh bayar lagi 50sen mak aku tu sekarang juga kalau dia mintak , orang yang tak kenal atau takkan jumpa ni ? harap harap la niat dia memang nak bagi kawan kawan . lagipun dia memang biarkan je. takde pulak dia minta kawan kawan dia pulangkan balik buku dia keesokan harinya.

So, bab mencuri ni masa kecik kecik je la, bila dah besar ni aku sangat sangat jaga tingkahlaku. serumah sebilik dengan mmber aku yang suka letak barang berharga sepah2 pun aku tak pernah pun rasa nak curi. malah risau duit dia hilang lagi adalah , sebab takut nanti dia tuduh aku pulak curi duit dia.

tapi masa aku posting dekat ipoh duit aku pernah hilang rm100. masatu menyesal tak dengar cakap mak. mak pesan jangan keluarkan semua duit atau banyak sangat duit , takut hilang, aku pulak jenis malas nak pergi bank banyak kali. so aku standby keluarkan separuh duit . dan akhirnya malam tu hilang rm100 dan aku yakin pencuri tu adalah kawankawan aku sendiri. sebab malam tu aku sedar tengah malam dia tak tidur lagi lepastu duduk sebelah beg aku. tapi masatu tak fikir pun dia nak curi. tapi aku buat buat taktahu pun la. memandang dia pun orang susah. aku malas nak panjangkan cerita. so kira halal kan je la. aku nangis bagai nak gila call emak ayah aku aku kurang rm100. padahal ayah transfer lebih dekat akaun aku masatu. masatu aku nangis bukan sebab duit aku tak cukup tapi aku geram duit aku hilang macamtu je. pandai pulak tu si pencuri taknak ambil semua. HAHAH ayah kalau aku posting jauh jauh dia sentiasa transfer duit lebih dekat akaun aku . dia suka sangat bagi duit emergency dekat aku. aku bukan nak cakap aku anak yang baik tapi aku bukanlah anak yang suka sangat minta mak ayah duit untuk kepuasan diri. kalau dorang nak bagi, aku terima. tak bagi takpe. HOHOHO.

okay, kita kembali semula kepada benda nakal .

2. BUAT HAL DI USIA REMAJA

masani biasalah , umur dalam tingkatan 1-5 ni memang selalu buat benda benda bodoh sebab jiwa asyik memberontak.

Pertama, ponteng sekolah . ha kau janga memain . ni bukan ponteng kelas tau , ponteng sekolah terus. keluar rumah pakai baju sukan , pastu bukannya pergi sekolah , tapi melencong pergi sunway pyramid. masatu sekolah sesi petang so orang pun macam tak perasan sangat. masalahnya, pergi sunway tu pukul 12 dah gerak. 1230 sampai , pastu pukul 2 dah terpacak depan pagar sekolah. buat apa ? MELEPAK. masalahnya takde tempat lain ke nak lepak ? dahlah hang ponteng pastu bijak benar g lepak depan sekolah dah kenapa ?? tengah sedap lepak , tetiba ada cikgu disiplin keluar. aku seyes tak perasan , dan tak sempat nak lari sebab dia dah ada depan mata. dia tanya aku dan kawankawan aku, kitorg buat apa kat sini. then aku cakap la aku tunggu bas nak balik rumah , dan aku kelentong yang aku ni budak sesi pagi, tingkatan 4 tassawur. cikgu tu boleh pulak percaya. KAHKAHKAH. lepastu kitorg lepak tempat lain.

Kedua, bergaduh . tapi aku bukan jenis perempuan yang suka gaduh pukul belasah tu eh . aku gaduh pun sebab ada orang yang tak puas hati je gan aku. aku taktahu la kenapa. tapi sebab orang suka petikpetik nama bapak aku , gila tak panas. setakat gaduh cakap pasal aku takpe juga. ni sampai membabitkan keluarga ni aku memang takboleh la, aku yang malas nak gaduh ni terpaksa gaduh . tapi setakat gaduh mulut je, sebab sebelum gaduh aku dah pesan yang aku taknak benda ni ada yang naik tangan ke apa. aku taknak dipukul dan memukul.

Keempat, datang lambat. aku taktahu la asal dulu aku suka sangat masuk sekolah lambat padahal aku boleh je sampai awal. kalau aku dah sampai awal depan sekolah , aku mesti merayau dulu kat mana mana , pastu baru aku masuk. mungkin sebab aku malas nak beratur sebelum masuk kelas kot. bayangkan la dahlah tengahri buta panas terik . memang taklah .

rasanya cukup sampai sini je aku citer. penat.



No comments:

Post a Comment